'Ik heb het nog nooit gedaan,
dus ik denk dat ik het wel kan!'
- Pippi Langkous

Masterclass (lezing of workshop)

Een lezing of workshop voor meer foutenmaakmoed in een lerende organisatie.

Met heldere theorie, leuke filmpjes, energieke faalfitness oefeningen en concrete reflecties.

‘Ik heb samen met m’n team een evenement georganiseerd bij onze opdrachtgever NS. Dit evenement had als titel “Failure is an Opportunity!?” We hebben Remko gevraagd als keynote spreker. Onze ervaring samengevat in één woord: TOP!
Remko krijgt met zijn enthousiasme en kennis de zaal volledig mee in zijn lezing. Het is entertainment en leerzaam tegelijk. Ik beveel ieder bedrijf Remko aan om een positieve energieke impuls te geven aan een evenement.’
NS, Lars Rook, AGILE IT Manager


Korte video-impressie

Word een Master in falen!
Een Masterfaalkundige mag fouten maken, een Masterfaalkundige kan ook fouten maken! Hij blijft ontspannen en leert ervan. Een Master omarmt bovendien de fouten van anderen.

Inhoud masterclass
Je kunt kiezen uit een mix van deze thema’s:

    1. Durven proberen en falen: de groeimindset
    2. Fouten waarderen
    3. Delen van mislukkingen
    4. Verminderen van perfectiestress: ACT
    5. Vriendelijk falen
    6. Faalfitness
  1. Durven proberen en falen: de groeimindset
    • Stel dat een collega heel goed vergaderingen kan voorzitten, hij laat iedereen aan bod, heeft veel structuur en is altijd op tijd klaar. Is hij dan een geboren talent? Of komt zijn succes voort uit veel uitproberen, falen en weer opstaan? Het antwoord op deze vragen zegt iets over mindset: de overtuiging over de veranderbaarheid van vaardigheden en intelligentie.
    • Bij een vaste mindset gaan mensen ervan uit dat hun leervermogen aangeboren en onveranderbaar is, net als de kleur van hun ogen. Ze vinden zichzelf bijvoorbeeld niet creatief. Fouten zijn dan een bewijs van dit onvermogen. Een vaste mindset maakt mensen bang om te proberen. Omdat ze vrezen dom gevonden te worden als hun probeersel mislukt.
    • Met een groeimindset gaan mensen ervan uit dat hun leervermogen veranderbaar is. De gedachtegang is dan bijvoorbeeld: ‘Misschien ben ik nu nog niet creatief, maar dat kan ik wel worden. Door met moeite, inzet en toewijding te gaan proberen en daarbij onderuit te mogen gaan.’
    • Met een groeimindset zijn mensen meer geneigd om zichzelf uit te dagen. Het brein gaat dan hard aan het werk en legt nieuwe verbindingen. Met groeimindset falen mensen zichzelf slimmer.
    • Carol Dweck, hoogleraar psychologie van de Stanford University, heeft haar mindset-theorie met jarenlang onderzoek ontwikkeld. In de masterclass krijgen deelnemers bij dit onderdeel concrete handvaten om zichzelf en anderen te stimuleren in het aannemen van een groeimindset.
      Carol Dweck over haar groeimindset onderzoek.
  2. Fouten waarderen
    • Uit een onderzoek van Harvard-professor Amy Edmondson blijkt dat de meeste fouten in werkomgevingen niet verwijtbaar zijn, maar vaak wél zo worden behandeld. We typeren iets of iemand sneller dan we doorhebben als ‘fout’. Maar de ene fout is de andere niet. Amy Edmondson heeft een mooie indeling gemaakt van 3 soorten fouten in organisaties en hoe daar waarderend mee om te gaan: eenvoudige fouten, complexe fouten en intelligente fouten.
    • Wat het voor mensen persoonlijk zo lastig maakt om waarderend te kunnen kijken naar fouten, is de verwarring tussen fouten maken, falen en mislukken. Een relatief kleine fout kan voelen alsof je als mens totaal mislukt bent. Wat helpt om waarderend te kijken, is het ontrafelen van fouten, falen en mislukken. Wat is een fout, wanneer spreek je van falen of mislukken?
    • In de ‘jazz-wereld’ is al jaren geëxperimenteerd met waarderend omgaan met fouten. Deelnemers leren hiervan om fouten neutraler te zien en minder snel te oordelen. Fouten waarderen met een ‘jazzhouding’ stimuleert creativiteit en verbinding.
  3. Delen van mislukkingen
    • De perfectie-ijsberg. Perfectie is vaak het topje van de ijsberg dat wij mensen graag aan elkaar laten zien. Maar onder water, onder de oppervlakte, buiten ons blikveld of bewustzijn, ligt vaak een enorme berg aan falen, teleurstelling, mislukking, imperfecties en lastige emoties. Het leven van de feilbare mens bestaat uit de hele ijsberg.
    • Het vraagt lef om imperfecties te tonen aan anderen, om fouten te delen. We zijn bang voor reputatieschade en laten ons leiden door de succesmaatschappij waarin we meer gewend zijn aan het tonen van prestaties. Durven delen van fouten vereist een veilige werkomgeving. Vice versa zorgt openheid over misstappen, en daar compassievol op reageren, juist voor die veilige omgeving.
    • Deze veilige werkomgeving wordt ook wel ‘psychologische veiligheid’ genoemd. Dit staat voor een klimaat in organisaties waarin mensen interpersoonlijke risico’s durven te nemen. Waarin mensen onbevreesd kunnen presteren in een leergierig klimaat. Waar nieuwe ideeën vrij worden geuit, meningen openlijk worden gedeeld en fouten makkelijk worden erkend en besproken.
    • Veel organisaties kunnen een voorbeeld nemen aan de luchtvaart. Daar heerst een open en veilige faalcultuur: ze bestraffen falen niet, ze oefenen veel in falen, ze verdelen zeggenschap, ze kijken terug en leren en ze communiceren transparant.
    • Johannes Haushofer, een hoogleraar van de Amerikaanse Princeton University, durfde een mooi tegengeluid te laten horen tegen al het neurotisch delen van successen. Hij zette een ‘cv van mislukkingen’ online. Met daarin afgewezen artikelen, mislukte sollicitaties en gemiste subsidie-aanvragen. Hij geeft openlijk toe dat hij nooit sollicitatiebrieven naar Harvard en Yale stuurde omdat hij dacht geen kans te maken bij die prestigieuze universiteiten. Deelnemers krijgen in de masterclass de gelegenheid om ook zo’n cv te schrijven en aan elkaar te laten zien.
  4. Verminderen van perfectiestress: ACT
    • Er is op zich niets mis met perfectionisme, wie wil er nu niet iets prachtigs afleveren? Maar als dat streven voortkomt uit de angst om niet goed genoeg te zijn en niet te voldoen aan eigen normen of die van anderen, wordt het een heel ander verhaal. Dan wordt perfectionisme ineffectief en ongezond en leidt het tot stress: perfectiestress.
    • Perfectiestress uit zich onder andere in scherpe zelfkritiek, angst voor feedback, geen fouten durven maken, steeds harder gaan werken en het vermijden of uitstellen van spannende taken. Het remt werkplezier, creativiteit, leren en prestaties.
    • Om perfectiestress te kunnen verminderen leren deelnemers gebruik te maken van tools uit ACT: Acceptance and Commitment Training. Een vernieuwende methode die is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes. Deelnemers leren om het zinloze gevecht met lastige emoties en zelfkritische gedachten te stoppen (acceptance). Want juist dat gevecht levert de perfectiestress op. Zo ontstaat er ruimte en aandacht voor dingen die echt belangrijk voor ze zijn in het werk (commitment). Dit maakt mensen mentaal veerkrachtiger.
  5. Vriendelijk falen
    • Fouten maken en toch vriendelijk, geduldig en begripvol zijn voor onszelf, kan dat? Natuurlijk! Want dingen lopen nu eenmaal vaak anders dan we zouden willen en verwachten. We zijn mens en feilbaar.
    • Dit betekent natuurlijk niet dat iedereen al zijn falen ‘gewoon maar helemaal okay moet vinden’. We mogen onszelf best willen veranderen. Maar doen we dat omdat we om onszelf geven? Of omdat we onszelf waardeloos en onacceptabel vinden door het falen?
    • Vriendelijk falen is met onszelf omgaan zoals we dat met onze beste vrienden doen. Onszelf met dezelfde zorg, tolerantie en vriendelijkheid benaderen als waarmee we dierbare vrienden behandelen.
    • Mensen die vriendelijk kunnen falen hebben steun voor zichzelf zodat ze verder kunnen komen in plaats van dat ze terugblikken met zelfverwijt. Hiermee bouwen ze interne stabiliteit op.
  6. Faalfitness
    • Hard lachen om fouten, kan dat ook? Natuurlijk kun en mag je balen van falen. Maar hoe ontspannen en verruimend is het als je daarnaast ook vrolijk kunt falen?!
    • Dit kun je trainen met faalfitness. Faalfitness? Ja, dat zijn energieke en grappige oefeningen om je faalspieren te trainen!
    • Ze gaan over durven falen, de moed om te proberen, denken in mogelijkheden, faalplezier opzoeken en zachter zetten van innerlijke kritiek.

‘Ik vond de training heel goed en herkenbaar en de groep zeer enthousiast! De interactie was heel goed. Op een humoristische manier kreeg je dingen mee die je aan het denken zette. Ik herken perfectiestress ook bij mezelf en ik ben er door deze training op een andere manier naar gaan kijken. Het heeft me dus veel geholpen!’
Bol.com, Leonie van den Hatert, Projectmanager afdeling Design

Foto: Margot de Heide

‘Jeeee, nou, ik zit ook echt na te genieten. Het was nog mooier dan ik had durven hopen…! Echt zo leuk te zien hoe Remko ons over grenzen trok, met een lach, waardoor er werkelijk beweging kwam. Ik vond de opbouw erg goed, fijn dat er af en toe een theorieblokje in zat, pakkende filmpjes en omdat Remko het zelf ook zo leuk vindt komt dat heel snel over. De oefeningen maakten meteen de drempels voelbaar en ook het positieve effect van het durven doen. Ik heb alleen maar goede reacties gehoord en meteen al in de middag merkten we allen heel goed het effect.’
Samen Veilig Midden Nederland, Harmke Bergenhenegouwen, Senior Staf Gedragswetenschapper

‘Wat was dat leuk. We leren op een andere manier te kijken naar falen en fouten maken, niet in stress maar in ontspanning. Ook interactief gaan we aan de slag zodat we leren te durven en bij het maken van fouten niet in de stress schieten. De Faalkundige besmet ons met Faalkunde en stelt vragen als ‘waar heb je last van als je een fout maakt? Schuld, schaamte, bang voor kritiek van buiten of van jezelf, niet anderen willen kweten of zelfverwijt en oordelend. Falen gaat over gevoelsbeleving, je kunt falen zonder fouten te maken. Verwachtingen en voorspelbaarheid loslaten, trek het in het neutrale, spreek uit waarmee je rust krijgt voor jezelf. We hebben het over geestelijke lenigheid om verwachtingen en oordelen los te laten. We bespreken stellingen zoals: ‘Een fout is een feit met een negatief oordeel’ en doen interactieve oefeningen zoals door met foute woorden te smijten en een oefening waarin we elke fout die we maken juist vieren. We bespreken de vaste en de groeimindset en sluiten de training af met energie.’
Mezzo, Michèle van Vuuren

‘Je gaat naar een masterclass faalkunde zonder te weten wat je te wachten staat en komt er na verloop van tijd uit met de behoefte dat je anderen wilt activeren deze activiteit ook mee te maken. Het was energie gevend, verrassend, inspirerend voor zowel prive als in het werk, bevrijdend van negatieve gedachtes over hoe ik overkom. En dat ook nog eens op een funky manier. Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad in het maken van fouten!’
De Bijenkorf, Mirella Willemsen