'Ik maak eigenlijk nooit fouten want ik heb enorme moeite me te vergissen.'
- Johan Cruijff

Masterclass faalkunde (workshop, lezing of training)

Voor een lerende organisatie met een veilige cultuur.

Sprankelend, interactief, leerzaam en vol humor. Met heldere theorie, leuke filmpjes, energieke faalfitness oefeningen en concrete reflecties.

‘Ik heb samen met m’n team een evenement georganiseerd bij onze opdrachtgever NS. Dit evenement had als titel “Failure is an Opportunity!?” We hebben Remko gevraagd als keynote spreker. Onze ervaring samengevat in één woord: TOP!

Remko krijgt met zijn enthousiasme en kennis de zaal volledig mee in zijn lezing. Het is entertainment en leerzaam tegelijk. Ik beveel ieder bedrijf Remko aan om een positieve energieke impuls te geven aan een evenement.’
NS, Lars Rook, AGILE IT Manager


Korte video-impressie

Word een Master in falen!

Een Masterfaalkundige mag fouten maken, een Masterfaalkundige kan ook fouten maken! Hij deelt zijn fouten, blijft ontspannen en leert ervan. Een Master reageert bovendien productief op de fouten van anderen.

Inhoud masterclass

Wij maken iedere workshop, training of lezing op maat, zodat deze naadloos aansluit bij jouw organisatie en specifieke vraag. Je kunt daarbij kiezen uit een mix van de volgende thema’s:

    1. Faalfitness
    2. Ruimte voor fouten maken
    3. Durven proberen en leren van fouten: de groeimindset
    4. Onbevreesd fouten delen
    5. Verminderen van perfectiestress
    6. Vriendelijk falen
  1. Faalfitness
    • Wist je dat je ‘faalspieren’ hebt? Deze zitten door je hele lijf! Wanneer je iets spannends wilt proberen, dan voel je ze in je buikstreek. Angst om te falen kan benauwdheid veroorzaken rond je longen. En als je jezelf hard aanpakt of opjaagt, dan merk je wellicht ‘verkrampte faalspieren’ tussen je oren. Deze spieren kun je trainen met faalfitness.
    • Dit zijn energieke en grappige oefeningen waarmee je je ‘faalspieren’ soepeler en krachtiger maakt.
    • Faalfitness biedt een fantastische omgeving om falen te oefenen. Dankzij de humorvolle en speelse opzet van de oefeningen wordt het heel gemakkelijk om ergens nog niet goed in te zijn en het toch te proberen.
    • De deelnemers ontwikkelen door deze oefeningen ‘spierkracht’ om op een vriendelijke en open manier met fouten om te gaan.
    • De meeste oefeningen doen we in tweetallen, sommige doen we met de hele groep tegelijk.
      Terug naar het overzicht van de onderwerpen.
  2. Ruimte voor fouten maken
    • Kun jij makkelijk fouten maken op je werk? Of schaam jij je snel en duik je het liefst weg voor je fouten? De meeste mensen vinden fouten maken op het werk moeilijk. Omdat ze bang zijn dat het hun baan negatief beïnvloedt bijvoorbeeld.
    • Het nadeel van weinig ruimte voor fouten is dat het benutten ervan, zoals leren, experimenten, opnieuw proberen en innoveren lastig maakt. Je moet elkaar kunnen aanmoedigen om dingen te proberen. En tegen elkaar te kunnen zeggen wat wel én wat niet werkt. Wat goed gaat en wat niet goed gaat.
    • Als je ruimte maakt voor fouten, dan weet je wat er nog meer mogelijk is. Bovendien hoef je dezelfde fouten niet meer te maken. En kun je grote rampen voorkomen door elke kans op verbetering direct aan te pakken.
    • Niet elke fout is hetzelfde. Amy Edmondson, hoogleraar leiderschap aan de Harvard Business School, onderzocht hoe mensen meer ruimte voor fouten kunnen maken op het werk. Ze onderscheidt hiervoor verschillende categorieën: basale, complexe, en probeerfouten.
    • Deelnemers leren deze verschillende soorten fouten te herkennen, te begrijpen en divers te benaderen. Zo kunnen collega’s echt van elkaars fouten leren en er prestaties in de toekomst mee verbeteren.
    • Naast deze categorieën leren deelnemers ook het verschil in fouten maken, falen en mislukken te onderscheiden. Een fout kan namelijk voelen alsof je enorm gefaald hebt of mislukt bent en daarmee de ruimte voor het maken van fouten verkleinen.
    • In de ‘jazz-wereld’ is al jaren geëxperimenteerd met het productief ruimte maken voor fouten. Deelnemers leren hiervan om te denken in mogelijkheden. Dit stimuleert creativiteit, leren en verbinding.
      Terug naar het overzicht van de onderwerpen.
  3. Durven proberen en leren van fouten: de groeimindset
    • Stel dat een collega heel goed vergaderingen kan voorzitten: hij laat iedereen aan bod komen, zorgt voor veel structuur en is altijd op tijd klaar. Is hij dan een geboren talent? Of komt zijn succes voort uit veel uitproberen, falen en weer opstaan? Het antwoord op deze vragen zegt iets over je mindset: de overtuiging over de veranderbaarheid van vaardigheden en intelligentie.
    • Bij een vaste mindset ga je ervan uit dat je leervermogen op een aantal gebieden aangeboren en onveranderbaar is. Dit maakt je bang om te proberen, omdat je vreest dom gevonden te worden als je poging mislukt. Stel, je vindt jezelf niet creatief. Dan zijn fouten het bewijs van dit onvermogen.
    • Met een groeimindset daarentegen ga je ervan uit dat je leervermogen veranderbaar is. De gedachtegang is dan bijvoorbeeld: ‘Misschien ben ik nu nog niet creatief, maar ik kan dat wel worden door inspanning, inzet en toewijding, en door het openstaan voor falen en het leren van fouten.’ Met een groeimindset ben je meer geneigd om jezelf uit te dagen.
    • Deze theorie is ontwikkeld op basis van jarenlang onderzoek door Carol Dweck, hoogleraar psychologie aan de Stanford University.
    • In de masterclass krijgen deelnemers concrete handvatten aangereikt om zichzelf en anderen te stimuleren in het aannemen van een groeimindset. Zoals bijvoorbeeld door het onderscheid leren maken tussen leerdoelen en prestatiedoelen.
      Terug naar het overzicht van de onderwerpen.
      Carol Dweck over haar groeimindset onderzoek.
  4. Onbevreesd fouten delen
    • Deel jij makkelijk je fouten en missers op het werk? Zie je je collega’s dat moeiteloos doen? Er is vaak moed nodig om imperfecties te tonen aan anderen. Zeker in onze succesmaatschappij. Waarin we meer gewend zijn aan het tonen van prestaties. Bovendien is een fout verzwijgen eenvoudiger dan delen. Want dan is er geen actie nodig.
    • Het makkelijk kunnen delen van fouten vereist een veilige werkomgeving. Omgekeerd zorgt onbevreesde openheid over misstappen juist voor die veiligheid.
    • De eerder genoemde Amy Edmondson, hoogleraar leiderschap aan de Harvard Business School, bedacht de term ‘sociale veiligheid’. Dit staat voor een klimaat in organisaties waarin iedereen interpersoonlijke risico’s durft te nemen. Waarin nieuwe ideeën vrij worden geuit, meningen openlijk worden gedeeld en fouten makkelijk worden erkend en gedeeld.
    • Een ‘just culture’ (rechtvaardige cultuur) zorgt ervoor dat medewerkers fouten melden zonder angst voor straf, behalve bij ernstig wangedrag. Het is een concept uit de luchtvaart dat is doorontwikkeld en beschreven door David Marx. De rechtvaardige cultuur bevindt zich tussen een strenge strafcultuur en een volledig vergevingsgezinde cultuur in. Zodat iedereen van fouten kan leren en tegelijkertijd verantwoordelijk gedrag vertoont.
    • Deelnemers leren tools om onbevreesd fouten te delen en elkaar aan- en tegen te spreken. Dit zijn praktische tips en ideeën, gebaseerd op het onderzoek van Amy Edmondson en het werk van David Marx.
      Terug naar het overzicht van de onderwerpen.
  5. Verminderen van perfectiestress
    • Er is op zich niets mis met perfectionisme, wie wil er nu niet iets prachtigs afleveren? Maar wanneer dit streven voortkomt uit de angst om niet goed genoeg te zijn of niet te voldoen aan eigen normen of die van anderen, wordt het een heel ander verhaal. Dan verandert perfectionisme in iets ineffectiefs en ongezonds en leidt het tot stress: perfectiestress.
    • Perfectiestress uit zich onder andere in scherpe zelfkritiek, angst voor feedback, de angst om fouten te maken, de angst om door de mand te vallen (het impostersyndroom), steeds harder werken en het vermijden of uitstellen van spannende taken. Dit alles remt werkplezier, creativiteit, het leren en de prestaties.
    • Om perfectiestress te kunnen verminderen leren deelnemers gebruik te maken van tools uit ACT: Acceptance and Commitment Training. Een vernieuwende methode om mensen psychologisch flexibel en veerkrachtig te maken.
    • ACT is ontwikkeld door de Amerikaanse hoogleraar psychologie Steven C. Hayes.
    • Deelnemers leren om het zinloze gevecht met lastige emoties en zelfkritische gedachten te stoppen (acceptance). Want juist dat gevecht levert de perfectiestress op. Zo ontstaat er ruimte en aandacht voor dingen die echt belangrijk voor ze zijn in het werk (commitment).
      Terug naar het overzicht van de onderwerpen.
  6. Vriendelijk falen
    • Fouten maken en toch vriendelijk, geduldig en begripvol zijn voor jezelf, kan dat? Natuurlijk! Dingen lopen immers vaak anders dan je zou willen of verwachten. Je bent menselijk en feilbaar.
    • Dit betekent echter niet dat je al je falen ‘gewoon maar helemaal oké moet vinden’. Het is prima om te streven naar verandering in jezelf. Maar doe je dat omdat je om jezelf geeft? Of omdat je jezelf waardeloos en onacceptabel vindt vanwege falen?
    • Deelnemers leren vriendelijker te falen met tools uit ACT (zie perfectiestress) en uit het onderzoek naar zelfcompassie van Kristin Neff, universitair hoofddocent aan de Universiteit van Texas. Met deze tools leren deelnemers met zichzelf om te gaan zoals ze dat met beste vrienden zouden doen. Dus met dezelfde zorg, tolerantie en vriendelijkheid.
    • Mensen die vriendelijk kunnen falen, bieden zichzelf steun zodat ze vooruit kunnen kijken met mildheid, in plaats van terug te blikken met zelfverwijt. Dit bouwt interne stabiliteit op.
      Terug naar het overzicht van de onderwerpen.

‘Ik vond de training heel goed en herkenbaar en de groep zeer enthousiast! De interactie was heel goed. Op een humoristische manier kreeg je dingen mee die je aan het denken zette. Ik herken perfectiestress ook bij mezelf en ik ben er door deze training op een andere manier naar gaan kijken. Het heeft me dus veel geholpen!’
Bol.com, Leonie van den Hatert, Projectmanager afdeling Design

Foto: Margot de Heide

‘Jeeee, nou, ik zit ook echt na te genieten. Het was nog mooier dan ik had durven hopen…! Echt zo leuk te zien hoe Remko ons over grenzen trok, met een lach, waardoor er werkelijk beweging kwam. Ik vond de opbouw erg goed, fijn dat er af en toe een theorieblokje in zat, pakkende filmpjes en omdat Remko het zelf ook zo leuk vindt komt dat heel snel over. De oefeningen maakten meteen de drempels voelbaar en ook het positieve effect van het durven doen. Ik heb alleen maar goede reacties gehoord en meteen al in de middag merkten we allen heel goed het effect.’
Samen Veilig Midden Nederland, Harmke Bergenhenegouwen, Senior Staf Gedragswetenschapper

‘Wat was dat leuk. We leren op een andere manier te kijken naar falen en fouten maken, niet in stress maar in ontspanning. Ook interactief gaan we aan de slag zodat we leren te durven en bij het maken van fouten niet in de stress schieten. De Faalkundige besmet ons met Faalkunde en stelt vragen als ‘waar heb je last van als je een fout maakt? Schuld, schaamte, bang voor kritiek van buiten of van jezelf, niet anderen willen kweten of zelfverwijt en oordelend. Falen gaat over gevoelsbeleving, je kunt falen zonder fouten te maken. Verwachtingen en voorspelbaarheid loslaten, trek het in het neutrale, spreek uit waarmee je rust krijgt voor jezelf. We hebben het over geestelijke lenigheid om verwachtingen en oordelen los te laten. We bespreken stellingen zoals: ‘Een fout is een feit met een negatief oordeel’ en doen interactieve oefeningen zoals door met foute woorden te smijten en een oefening waarin we elke fout die we maken juist vieren. We bespreken de vaste en de groeimindset en sluiten de training af met energie.’
Mezzo, Michèle van Vuuren

‘Met Ingrid mogen ervaren wat falen nu precies met je doet en waarom dit gevoel zo belangrijk is. Het haalt je uit je comfortzone en dat voelt goed! Ingrid krijgt zonder probleem een club van 35 deelnemers aan het lachen zonder dat de aandacht voor het thema en de oefeningen verslapt. De oefeningen zijn laagdrempelig maar doen de ogen wel openen na de theorie die je er ook bij krijgt. Faalkunde en Ingrid zijn een gouden combi!’
Novadic-Kentron, Michael Bijl, Teamleider ZorgAdministratie

‘Je gaat naar een masterclass faalkunde zonder te weten wat je te wachten staat en komt er na verloop van tijd uit met de behoefte dat je anderen wilt activeren deze activiteit ook mee te maken. Het was energie gevend, verrassend, inspirerend voor zowel prive als in het werk, bevrijdend van negatieve gedachtes over hoe ik overkom. En dat ook nog eens op een funky manier. Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad in het maken van fouten!’
De Bijenkorf, Mirella Willemsen

‘De Masterclass Faalkunde is leerzaam en leuk om te doen met je team of afdeling. Het bestaat uit een goede combi van theorie, oefeningen, presentatie en interactie. Remko denkt goed mee welke thema’s het meest passend zijn om te behandelen. Hij neemt de groep goed mee, is enthousiast en roept op om aandacht te blijven besteden aan het onderwerp.’ 
Angelien van de Ridder, Corporate Communicatie, Rijkswaterstaat