'Ik maak eigenlijk nooit fouten want ik heb enorme moeite me te vergissen.'
- Johan Cruijff

Masterclass Faalkunde 'Beter leren falen'

Een lezing, training of workshop voor meer foutenmaakmoed in een lerende organisatie.

Met heldere theorie, leuke filmpjes, energieke faalfitness oefeningen en concrete reflecties.

‘Ik heb samen met m’n team een evenement georganiseerd bij onze opdrachtgever NS. Dit evenement had als titel “Failure is an Opportunity!?” We hebben Remko gevraagd als keynote spreker. Onze ervaring samengevat in één woord: TOP!
Remko krijgt met zijn enthousiasme en kennis de zaal volledig mee in zijn lezing. Het is entertainment en leerzaam tegelijk. Ik beveel ieder bedrijf Remko aan om een positieve energieke impuls te geven aan een evenement.’
NS, Lars Rook, AGILE IT Manager


Korte video-impressie

Word een Master in falen!
Een Masterfaalkundige mag fouten maken, een Masterfaalkundige kan ook fouten maken! Hij blijft ontspannen en leert ervan. Een Master omarmt bovendien de fouten van anderen.

Inhoud masterclass
Je kunt kiezen uit een mix van deze thema’s:

  1. Durven proberen: de groeimindset
    • Bij een vaste mindset gaan mensen ervan uit dat hun leervermogen aangeboren en onveranderbaar is, net als de kleur van hun ogen. Ze vinden zichzelf bijvoorbeeld niet creatief. Fouten zijn dan een bewijs van dit onvermogen. Een vaste mindset maakt mensen bang om te proberen. Omdat ze vrezen dom gevonden te worden als hun probeersel mislukt.
    • Met een groeimindset gaan mensen ervan uit dat een hun leervermogen veranderbaar is. De gedachtegang is dan bijvoorbeeld: ‘Misschien ben ik nu nog niet creatief, maar dat kan ik wel worden. Door met moeite, inzet en toewijding te gaan proberen en daarbij onderuit te mogen gaan.’
    • Carol Dweck, hoogleraar psychologie van de Stanford University, heeft haar mindset-theorie met jarenlang onderzoek ontwikkeld. In de masterclass krijgen deelnemers bij dit onderdeel concrete handvaten om zichzelf en anderen te stimuleren in het aannemen van een groeimindset.
      Carol Dweck over haar groeimindset onderzoek.
  2. Fouten waarderen: fout = feit + negatief oordeel op het feit
    • De meeste fouten in werkomgevingen zijn niet verwijtbaar, maar worden vaak wél zo behandeld. We typeren iets of iemand sneller dan we doorhebben als ‘fout’. Maar de ene fout is de andere niet. Harvard-professor Amy Edmondson heeft een mooie indeling gemaakt van 3 soorten fouten in organisaties en hoe daar waarderend mee om te gaan.
    • In de ‘jazz-wereld’ is al jaren geëxperimenteerd met waarderend omgaan met fouten. Deelnemers leren hiervan om fouten neutraler te zien en minder snel te oordelen. Fouten waarderen met een ‘jazzhouding’ stimuleert creativiteit en verbinding.
  3. Delen van mislukkingen: een psychologisch-veilige werkomgeving 
    • Het vraagt lef om imperfecties te tonen aan anderen, om fouten te delen. We zijn bang voor reputatieschade en laten ons leiden door de succesmaatschappij waarin we meer gewend zijn aan het tonen van prestaties. Durven delen van fouten vereist een veilige werkomgeving. Vice versa zorgt openheid over misstappen, en daar compassievol op reageren, juist voor die veilige omgeving.
    • Leren van de luchtvaart. Daar heerst een open en veilige faalcultuur: ze bestraffen falen niet, ze oefenen veel in falen, ze verdelen zeggenschap, ze kijken terug en leren en ze communiceren transparant.
  4. Verminderen van perfectiestress: ACT
    • Er is op zich niets mis met perfectionisme: wie wil er nu niet iets prachtigs afleveren? Maar als dat streven voortkomt uit de angst niet goed genoeg te zijn, niet te voldoen aan je eigen normen of die van anderen, wordt het een heel ander verhaal. Bang zijn voor feedback, veel goedkeuring nodig hebben en chronisch ontevreden zijn over wat je bereikt, verlamt je. Het remt je werkplezier, creativiteit en prestaties. Het leidt tot perfectiestress.
    • Om perfectiestress te kunnen verminderen leren deelnemers gebruik te maken van tools uit ACT: Acceptance and Commitment Training. Een vernieuwende methode die is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes. Deelnemers leren om het zinloze gevecht met lastige emoties en kritische gedachten te stoppen (acceptance). Want juist dat gevecht levert de perfectiestress op. Zo ontstaat er ruimte en aandacht voor dingen die echt belangrijk voor ze zijn in het werk (commitment). Dit maakt mensen mentaal veerkrachtiger.

‘Ik vond de training heel goed en herkenbaar en de groep zeer enthousiast! De interactie was heel goed. Op een humoristische manier kreeg je dingen mee die je aan het denken zette. Ik herken perfectiestress ook bij mezelf en ik ben er door deze training op een andere manier naar gaan kijken. Het heeft me dus veel geholpen!’
Bol.com, Leonie van den Hatert, Projectmanager afdeling Design

Foto: Margot de Heide

‘Jeeee, nou, ik zit ook echt na te genieten. Het was nog mooier dan ik had durven hopen…! Echt zo leuk te zien hoe Remko ons over grenzen trok, met een lach, waardoor er werkelijk beweging kwam. Ik vond de opbouw erg goed, fijn dat er af en toe een theorieblokje in zat, pakkende filmpjes en omdat Remko het zelf ook zo leuk vindt komt dat heel snel over. De oefeningen maakten meteen de drempels voelbaar en ook het positieve effect van het durven doen. Ik heb alleen maar goede reacties gehoord en meteen al in de middag merkten we allen heel goed het effect.’
Samen Veilig Midden Nederland, Harmke Bergenhenegouwen, Senior Staf Gedragswetenschapper

‘Wat was dat leuk. We leren op een andere manier te kijken naar falen en fouten maken, niet in stress maar in ontspanning. Ook interactief gaan we aan de slag zodat we leren te durven en bij het maken van fouten niet in de stress schieten. De Faalkundige besmet ons met Faalkunde en stelt vragen als ‘waar heb je last van als je een fout maakt? Schuld, schaamte, bang voor kritiek van buiten of van jezelf, niet anderen willen kweten of zelfverwijt en oordelend. Falen gaat over gevoelsbeleving, je kunt falen zonder fouten te maken. Verwachtingen en voorspelbaarheid loslaten, trek het in het neutrale, spreek uit waarmee je rust krijgt voor jezelf. We hebben het over geestelijke lenigheid om verwachtingen en oordelen los te laten. We bespreken stellingen zoals: ‘Een fout is een feit met een negatief oordeel’ en doen interactieve oefeningen zoals door met foute woorden te smijten en een oefening waarin we elke fout die we maken juist vieren. We bespreken de vaste en de groeimindset en sluiten de training af met energie.’
Mezzo, Michèle van Vuuren