Wat is faalkunde?
Van fouten leer je, ook op je werk. Dat weten we allemaal. Maar dan moet je ze wel kunnen én durven maken!
Faalkunde is de kunst van het moedig, verantwoordelijk en vriendelijk omgaan met fouten, falen en imperfectie.
- Moedig
- Spannende dingen durven doen, met de bereidheid om het ongemak van mogelijk falen aan te gaan.
- Verantwoordelijk
- Jouw aandeel in falen erkennen, met de bereidheid om het op te lossen, te verbeteren en ervan te leren.
- Vriendelijk
- Geduldig en begripvol zijn voor jezelf en anderen bij falen, met de bereidheid om steun te bieden in plaats van te hard te oordelen.
Het effect van faalkunde
Faalkunde bevordert groei en innovatie. Het geeft zelfvertrouwen en veerkracht, en vermindert de stress en angst om te falen. Daardoor durf je meer te proberen en herstel je sneller, terwijl je leert van je fouten.
Faalkunde is ook smeerolie voor verbinding. Het is de basis voor openheid en wederzijds begrip. Faalkunde stimuleert gezonde en veilige (werk)relaties.
Herbie Hancock over een prachtige faalkundige reactie van Miles Davis.
De methoden
Faalkunde bestaat uit verschillende bewezen effectieve methoden.
- Groeimindset (Carol Dweck).
- ACT, Acceptance and Commitment Training/Therapy (Steven Hayes e.a.).
- Sociale veiligheid en Goed fout (Amy Edmondson).
- Zelfcompassie (Kristin Neff).
- Imperfectie, kwetsbaarheid, moedig leiderschap, schaamte en sociale verbinding (Brené Brown).
Ook gebruiken we elementen uit provocatief coachen. Dit is een niet evidence-based methode, maar hiervoor bestaat wel voldoende empirisch bewijs voor de effectiviteit ervan.
Dit geldt ook voor onze kers op de taart: improvisatietheater. De oefeningen daaruit noemen we ‘faalfitness’.
Faalkunde is ontstaan als tegenwicht voor prestatiedruk
De meeste mensen houden van succes, en daar is op zich niets mis mee. Maar ons verlangen naar succes is zo groot geworden dat het neurotische vormen heeft aangenomen. Er is te veel prestatiedruk in onze samenleving: alles moet perfect zijn en niets is ooit goed genoeg. We moeten allemaal 100% bovengemiddeld scoren.
Deze prestatiedruk legt de lat zo hoog dat we er nooit overheen kunnen springen. Dit verhoogt onze angst om te falen, stimuleert stress en verkramping, en beperkt onze groei- en leermogelijkheden.
Als tegenwicht voor deze prestatiedruk bedacht Remko van der Drift in 2014 de term ‘Faalkunde’.
‘Een prachtige kijk op werk en het leven die voor iedereen nuttig en leerzaam is. Een absolute aanrader voor de moderne medewerker van vandaag de dag, die wel wat veerkracht en relatievering kan gebruiken.’
Merlijn Bouwman, Voorzitter JongCBS
‘Wat was dat leuk. We leren op een andere manier te kijken naar falen en fouten maken, niet in stress maar in ontspanning. Ook interactief gaan we aan de slag zodat we leren te durven en bij het maken van fouten niet in de stress schieten. De Faalkundige besmet ons met Faalkunde en stelt vragen als ‘waar heb je last van als je een fout maakt? Schuld, schaamte, bang voor kritiek van buiten of van jezelf, niet anderen willen kweten of zelfverwijt en oordelend. Falen gaat over gevoelsbeleving, je kunt falen zonder fouten te maken. Verwachtingen en voorspelbaarheid loslaten, trek het in het neutrale, spreek uit waarmee je rust krijgt voor jezelf. We hebben het over geestelijke lenigheid om verwachtingen en oordelen los te laten. We bespreken stellingen zoals: ‘Een fout is een feit met een negatief oordeel’ en doen interactieve oefeningen zoals door met foute woorden te smijten en een oefening waarin we elke fout die we maken juist vieren. We bespreken de vaste en de groeimindset en sluiten de training af met energie.’
Mezzo, Michèle van Vuuren