Ria van Dinteren Breinkundige
Jij: (geeft Ria een hand)
‘Hallo ik heet…’
Ria: (enthousiast)
‘Mooie naam, zo heet mijn zus ook. Dat is ook toevallig.’
Jij: (met je hoofd een beetje schuin)
‘Wat grappig dat je aan je zus denkt, heeft dat ook iets met de werking van het brein te maken?’
Ria: (lacht)
‘Ja, inderdaad, ons brein vindt vaak haakjes. Heel boeiend, daardoor luisteren we soms slecht en beslissen vaak op basis van automatismes’. En dat kan beter! We kunnen ons eigen denken beinvloeden, kijk maar naar Carol Dweck over mindsets…..en het goede nieuws is dat ons brein plastisch is en dus kan blijven groeien en ontwikkelen.’
Jij: (geinterresseerd)
‘Hoe weet je dat eigenlijk allemaal?’
Ria: (buigt naar voren)
‘Ai, daag me niet uit! Want dan houd ik niet op met vertellen. Zo’n 10 jaar terug ooit begonnen met een groep mensen om uit te zoeken wat neurowetenschap te bieden had aan leerprofessionals en leidinggevenden. En dat is niet gestopt, een soort uit de hand gelopen hobby. Eerst 1 boek en nu…’
Jij: (belangstellend)
‘En vanuit welke achtergrond heb jij dit onderzocht?’
Ria: (grinnikt)
‘Laat de echte onderzoekers dat maar niet horen! Ik ben onderwijskundige met een praktische inslag. De vertaling naar de praktijk moet er wel zijn. Leren en leidinggeven kan beter denk ik door te kijken naar hoe het brein werkt.’
Jij: (fronsend)
‘Kun je een voorbeeld noemen?’
Remko: (kan het niet laten zich er ook mee bemoeien)
‘Wat dacht je van de focus op de CITO toets in plaats van op leren?’
Jij: (lachend)
‘Ja, die herken ik.’
Ria: (gaat er eens goed voor zitten)
‘Precies, wat heeft dat nu met leren te maken?’
Jij: (ehhhh)
‘Niet dan? Ik heb wel eens gehoord dat je je ook bemoeid heb met het leren van je kinderen. En dat je je kinderen inzet bij je werk.’
Ria: (schaterend)
‘Ja dat klopt en dat doen ze graag al willen ze er wel voor betaald worden: pubers, weet je wel!!!’
Jij: (na een korte stilte)
‘Weet je hoe oud ik ben…….’
– RUIMTE VOOR IMPROVISATIE –