'Ik maak eigenlijk nooit fouten want ik heb enorme moeite me te vergissen.'
- Johan Cruijff

Masterclass faalkunde (korte keynote of workshop)

Een korte, sprankelende, interactieve en leerzame interventie vol humor. Met heldere theorie, leuke filmpjes, energieke faalfitness oefeningen en concrete reflecties.

‘Ik heb samen met m’n team een evenement georganiseerd bij onze opdrachtgever NS. Dit evenement had als titel “Failure is an Opportunity!?” We hebben Remko gevraagd als keynote spreker. Onze ervaring samengevat in één woord: TOP! Remko krijgt met zijn enthousiasme en kennis de zaal volledig mee in zijn lezing. Het is entertainment en leerzaam tegelijk. Ik beveel ieder bedrijf Remko aan om een positieve energieke impuls te geven aan een evenement.’
NS, Lars Rook, AGILE IT Manager

‘De Masterclass Faalkunde is leerzaam én leuk om te doen met je team of afdeling. Het bestaat uit een goede combinatie van theorie, oefeningen, presentatie en interactie. Remko denkt goed mee welke thema’s het meest passend zijn om te behandelen. Hij neemt de groep goed mee, is enthousiast en roept op om aandacht te blijven besteden aan het onderwerp.’
Angelien van de Ridder, Corporate Communicatie, Rijkswaterstaat


Korte video-impressie

Word een Master in falen!

Een Masterfaalkundige mag fouten maken, een Masterfaalkundige kan ook fouten maken! Hij deelt zijn fouten, blijft ontspannen en leert ervan. Een Master reageert bovendien productief op de fouten van anderen.

Inhoud masterclass

We stemmen het programma altijd af op jullie organisatie en de vraag die speelt. Geen standaardpraatje, maar een sessie die raakt en aansluit.

Jullie kiezen, in overleg met ons, een paar faalkundige thema’s die passen bij jullie situatie.

Twee basisthema’s doen altijd mee, als stevige ondergrond.

    1. Het faalkundig perspectief
    2. Faalfitness

En daarbovenop kun je kiezen uit een aantal verdiepende thema’s.

    1. Onbevreesd fouten bespreken
    2. Verminderen van perfectiestress
    3. Durven proberen en leren van fouten: de groeimindset
    4. Fout-vriendelijkheid

De basisthema’s

  1. Het faalkundig perspectief
    • Veel mensen in organisaties weten heus dat je leert van fouten, maar houden onbedoeld een cultuur in stand waarin alles vlekkeloos moet. Niet omdat mensen niet willen, maar omdat ze geen ruimte vóélen om fouten te mogen maken.
    • In dit thema krijgen de deelnemers een ander perspectief op fouten, falen en mislukken. En hoe dit zorgt voor meer lucht en leerruimte.
    • Ze leren ook de waarde van fouten te herkennen in de ‘Blundercatalogus’. Dit is een helder overzicht waarmee duidelijk wordt welke fouten je wilt voorkomen en welke juist ruimte verdienen.
    • Terug naar het overzicht van de thema’s.
  2. Faalfitness
    • Wist je dat je faalspieren hebt? Die voel je in je buik als je iets spannends probeert. Of tussen je oren, als je jezelf streng toespreekt. Gelukkig kun je ze trainen met faalfitness.
    • Dit zijn speelse, grappige oefeningen waarmee deelnemers soepeler leren omgaan met fouten. Geen droge theorie, maar zweten met een glimlach. Falen wordt leuker, luchtiger én leerzamer.
    • Benieuwd hoe dat eruit ziet? Hier een filmpje waar Remko op een symposium een faalfitnessoefening doet tijdens een keynote.
    • Terug naar het overzicht van de thema’s.

De verdiepende thema’s

  1. Onbevreesd fouten bespreken
    • Om samen te kunnen leren van fouten, moet je er wel over kunnen praten. In veel teams of organisaties is open zijn over je missers nog best spannend. Want voor je het weet, levert het gedoe op.
    • In dit thema staan psychologische fout-veiligheid en een rechtvaardige foutencultuur (Just Culture) centraal, gebaseerd op het werk van Amy Edmondson en David Marx.
    • Deelnemers krijgen praktische tools aangereikt om openheid over fouten te stimuleren. Zoals de ‘verwijtbaarheidsindex’, waarmee ze samen verkennen wat nog leerzaam is en wanneer gedrag echt grensoverschrijdend is.
    • Terug naar het overzicht van de thema’s.
  2. Verminderen van perfectiestress
    • Perfectionisme op zich is niet verkeerd, het is logisch dat je iets moois wilt afleveren. Maar zodra dat streven gevoed wordt door angst om niet goed genoeg te zijn, slaat het om in perfectiestress. Deze vorm van stress uit zich in faalangst, uitstelgedrag, keihard werken en een kritische innerlijke stem die nooit tevreden is.
    • In dit thema leren deelnemers hoe ze met tools uit ACT (Acceptance and Commitment Therapy) meer psychologische flexibiliteit en veerkracht ontwikkelen. Ze ontdekken hoe ze het gevecht met zelfkritiek en lastige emoties kunnen loslaten, en weer aandacht krijgen voor wat er echt toe doet in hun werk.
    • Terug naar het overzicht van de thema’s.
  3. Durven proberen en leren van fouten: de groeimindset
    • Stel: een collega leidt vergaderingen met gemak, iedereen komt aan bod, de tijd wordt bewaakt en er is structuur. Is dat puur talent? Of het resultaat van oefenen, fouten maken en daarvan leren? Hoe je dit beoordeelt, zegt iets over je mindset: je overtuiging over of vaardigheden te ontwikkelen zijn.
    • In dit thema duiken we in de kracht van de groeimindset, gebaseerd op het werk van Carol Dweck. Deelnemers ontdekken hoe je met een leergerichte aanpak jezelf en anderen helpt om te blijven groeien.
    • Terug naar het overzicht van de thema’s.

      Carol Dweck over haar groeimindset onderzoek.
  4. Fout-vriendelijkheid
    • Vriendelijkheid maakt fouten niet kleiner, maar teams wél groter. In dit thema ontdekken deelnemers de kracht van echte vriendelijkheid als er iets misgaat. Niet het beleefde glimlachje, maar oprechte mildheid. Juist op die momenten dat je eerste neiging zuchten, oordelen of kritiek zou zijn.
    • Deelnemers leren hoe ze een realistische hoge lat met elkaar kunnen neerleggen. Ook krijgen ze tools aangereikt om emotionele reactiviteit te stoppen, duidelijk te communiceren (want vaagheid is onvriendelijk) en om samen vriendelijk te lachen om fouten. Niet om ze weg te wuiven, maar om ze draaglijker te maken.
    • Terug naar het overzicht van de thema’s.

Reacties van deelnemers

‘Ik vond de training heel goed en herkenbaar en de groep zeer enthousiast! De interactie was heel goed. Op een humoristische manier kreeg je dingen mee die je aan het denken zette. Ik herken perfectiestress ook bij mezelf en ik ben er door deze training op een andere manier naar gaan kijken. Het heeft me dus veel geholpen!’
Bol.com, Leonie van den Hatert, Projectmanager afdeling Design

Foto: Margot de Heide

‘Jeeee, nou, ik zit ook echt na te genieten. Het was nog mooier dan ik had durven hopen…! Echt zo leuk te zien hoe Remko ons over grenzen trok, met een lach, waardoor er werkelijk beweging kwam. Ik vond de opbouw erg goed, fijn dat er af en toe een theorieblokje in zat, pakkende filmpjes en omdat Remko het zelf ook zo leuk vindt komt dat heel snel over. De oefeningen maakten meteen de drempels voelbaar en ook het positieve effect van het durven doen. Ik heb alleen maar goede reacties gehoord en meteen al in de middag merkten we allen heel goed het effect.’
Samen Veilig Midden Nederland, Harmke Bergenhenegouwen, Senior Staf Gedragswetenschapper

‘Met Ingrid mogen ervaren wat falen nu precies met je doet en waarom dit gevoel zo belangrijk is. Het haalt je uit je comfortzone en dat voelt goed! Ingrid krijgt zonder probleem een club van 35 deelnemers aan het lachen zonder dat de aandacht voor het thema en de oefeningen verslapt. De oefeningen zijn laagdrempelig maar doen de ogen wel openen na de theorie die je er ook bij krijgt. Faalkunde en Ingrid zijn een gouden combi!’
Novadic-Kentron, Michael Bijl, Teamleider ZorgAdministratie

‘Je gaat naar een masterclass faalkunde zonder te weten wat je te wachten staat en komt er na verloop van tijd uit met de behoefte dat je anderen wilt activeren deze activiteit ook mee te maken. Het was energie gevend, verrassend, inspirerend voor zowel prive als in het werk, bevrijdend van negatieve gedachtes over hoe ik overkom. En dat ook nog eens op een funky manier. Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad in het maken van fouten!’
De Bijenkorf, Mirella Willemsen

‘Remko verzorgde een hele energieke masterclass, waarbij de hele groep leidinggevenden, van directeur tot teamleider, meedeed en geboeid bleef van begin tot eind. Er werd geluisterd, hard gelachen en men stelde zich kwetsbaar op En dat in een grote groep van 100 personen. Een aanrader als je mensen op een andere manier wilt laten kijken naar het maken van fouten en hun eigen reactie daarop.’
Eva van der Post, Manager Ontwikkelpool/ organisatieadviseur Gemeente Leiden

‘De masterclass faalkunde was een perfecte bijdrage aan het Inspiratiefestival. Als ouderenzorgorganisatie willen we onze medewerkers laten ervaren en inspireren op onze nieuwe visie op ouderenzorg. Dat hebben we gedaan d.m.v. allerlei belevingen en lezingen. Remko heeft vanaf het eerste contact met ons meegedacht in de organisatie en invulling. Hierdoor sloot de masterclass perfect aan bij de boodschap en de doel van ons festival. De masterclass faalkunde is persoonlijk, inspirerend, authentiek en harstikke leuk! Remko is enthousiast en er was volop ruimte om de masterclasses samen voor te bespreken. Veel dank!’
Christel Niesten-Verdonck, Projectmanager Stichting Valkenhof