'We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen'.
- George Bernard Shaw

Faalfitness (100% faalplezier)

Wist je dat je faalspieren hebt? Ze zitten door je hele lijf!

Als iets spannend vindt om te proberen dan voel je ze in de buikstreek. Als je angst voelt om te falen kun je benauwdheid voelen rond je longen. Als je jezelf hard loopt te bestraffen of op te jutten dan kun je verkrampte faalspieren tussen je oren opmerken.

Deze spieren kun je trainen. Om ze soepeler te maken. Om ze te ontkrampen.

Superleuk om met je collega’s te doen. Bijvoorbeeld als teambuilding-workshop.

De Bijenkorf, Mirella Willemsen
‘Je gaat naar een workshop faalfitness zonder te weten wat je te wachten staat en komt er na verloop van tijd uit met de behoefte dat je anderen wilt activeren dit evenement ook mee te maken. Ik kreeg energie van de oefeningen en zie een mooie vertaalslag naar mijn filiaal. 

Het was energie gevend, verrassend, inspirerend voor zowel prive als in het werk, bevrijdend van negatieve gedachtes over hoe ik overkom. En dat ook nog eens op een funky manier. Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad in het maken van fouten!’

Sandra van Beek – Consultant en projectleider onderwijsinnovatie, Hogeschool Utrecht, Life Sciences & Chemistry
‘Saakje heeft de workshop faalfitness verzorgd als start voor een themadag over innovatie. Saakje creëert een sfeer van vertrouwen waarin mensen uit hun comfortzone durven te komen en ook veel plezier hebben. Een heerlijke start voor een vrij inhoudelijke dag. Het was mooi om te zien hoe er gedurende de dag terug werd gegrepen naar de workshop en dat “faalmomentjes” onderling werden toegejuicht.’

Faalfitness, ’t is net als met sporten.  In ’t begin hik je er tegenaan, gebrek aan conditie enzo. Uitstellen. Moeten we dit wel gaan doen? Vinden mijn teamgenoten dit wel leuk?

Dan, als alle excuses op zijn, besluit je het te gaan doen.

De workshop begint met opbouwen. Met uithoudingsvermogen kweken. Met techniek in de vingers krijgen.

Tuurlijk, eerst voel je het ongemak van de faalspierpijn. Wil je al verder zijn dan je daadwerkelijk bent. Moet je een slokje water nemen of even rustig aan.

Zo is het ook met het opbouwen van je faalkundige conditie.

Rustig aan beginnen. Zorgen dat je gemotiveerd blijft. En vooral doorzetten.

Stap voor stap merk je dat je meer lef, creativiteit en leerplezier ontwikkelt. Dat je er zelfs plezier in krijgt om die spieren eens te testen, jezelf te stretchen.

Surprise!
Blijk je ineens iets te kunnen wat je nooit had verwacht van jezelf. Of dat die mislukking toch niet het einde van de wereld bleek te zijn.

Faalfitness is een workout voor je faalspieren! Een actieve sessie met energieke oefeningen, waarbij zowel gelachen als geleerd wordt!

Klik hier voor voorbeelden van faalfitness-oefeningen.