'Ik maak eigenlijk nooit fouten want ik heb enorme moeite me te vergissen.'
- Johan Cruijff

Beter leren falen in twee dagen

Op zich is er niets mis met perfectie: wie wil er nu niet iets prachtigs afleveren? Maar als dat streven voortkomt uit de angst niet goed genoeg te zijn, niet te voldoen aan je eigen of andermans normen, wordt het een heel ander verhaal.

Geen fouten mogen maken, veel kritische gedachten over jezelf, bang om mensen teleur te stellen, twijfels over nieuwe spannende stappen of vaak een perfect plaatje van jezelf moeten laten zien, het verlamt je. Het remt je plezier, creativiteit en prestaties. Het leidt tot perfectiestress.

Leer beter falen. Voor een vrijer en meer ontspannen leven.

Programma

Het programma bestaat uit een dynamische mix van ACT, Faalfitness en Positieve psychologie.

ACTAcceptance and Commitment Therapy. Dit is een vrij jonge gedragstherapie en coachingsvorm waarin je leert om het nutteloze gevecht met lastige gedachten en emoties te stoppen en in plaats daarvan een andere relatie met ze aan te gaan.

Faalfitness. Een workout voor je faalspieren. Met actieve en energieke improvisatieoefeningen waarin je bijvoorbeeld plezier kunt vinden in het maken van fouten of ongegeneerd uitproberen. Je doet veel oefeningen in tweetallen, waarbij gelachen én geleerd wordt!

Positieve psychologieEen stroming binnen de psychologie die de nadruk legt op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

Wat levert het je op?

  • Perfectiestress herkennen;
  • Accepterend omgaan met fouten;
  • Durven proberen zonder perfectie;
  • Milder en vriendelijker voor jezelf zijn als je fouten maakt;
  • Minder last van kritische en dwingende gedachten.
  • Makkelijker omgaan met lastige gevoelens zoals de angst om niet goed genoeg te zijn.
  • Joost: ‘Mijn verwachtingen zijn overtroffen door de veilige ruimte die werd gecreeërd om veel uit mijn falen te kunnen halen. Faalkunde raakt een kern die vaak overschreeuwd wordt, maar zeer wezenlijk is. Bijzonder hoe Remko deze kern naar voren heeft weten te halen. Hij komt over alsof hij daadwerkelijk doordrenkt is van de materie, en hij is tevens zeer scherp. Er is een prettige afwisseling tussen luisteren en zelf doen.’

    Bertie: ‘In deze training wordt verwoord én verbeeld, hoe het negatieve faaldenken, als een positieve faalervaring beleefd kan worden. Heel gewoon en concreet. Wat er is, mag er zijn.
    Ik heb genoten van de leuke en afwisselende oefeningen. Ik heb ervaren dat je kracht kunt putten uit je eigen onzekerheid en dat je momenten die je als moeilijk ervaart, met ontspanning kunt benaderen. Dank je Remko, voor deze training.’

    Lotte: ‘Ik vond het een super ontspannen maar ook spannend weekend. Zeker geslaagd en ben ontzettend blij dat ik dit heb meegemaakt. Ik heb heel veel geleerd. De afwisselig tussen faalfitness en theorie vond ik ook goed, het houdt je scherp. Ik ben nog jong (20) en laat je niet tegenhouden door dit, het werkte ook voor mij perfect!’

    Helga: ‘Fijn weekend, lekker bezig zijn, lachen en met een vergrootglas naar jezelf kijken. Duidelijk voelbaar dat de ervaring groot is en dit daaruit voortkomt, zodat het niet te bedacht is. Erg veel leuke spelvormen. Heerlijk om veel te doen, dat maakt je los. Snelheid en stilte wordt mooi afgewisseld.’

    Sabrina: ‘Een motiverende training in een veilige omgeving. Goede combinatie oefeningen, spelletjes, theorie en interessante inhoud, motiverend. Open en gevoelige aanpak dat nodigt uit in los te komen, te zijn, te denken, te voelen. Falen gebeurt. En deze cursus geeft inzicht en ruimte om daarmee om te gaan’.

    Greetje: ‘Het weekend was voor mij bevrijdend. Ik had hiervoor geen idee dat ik de interne criticus op afstand kon zetten. Dat heb ik nu geleerd. Ik vond het fijn er achter te komen dat ik niet de enige op de wereld ben die het lastig vindt om fouten te maken. Remko, de trainer heb ik als zeer positief ervaren: los, rustig, vooral niet dwingend en mijn ervaring was in het weekend dat hij ziet wanneer hij nodig is (tijdens oefeningen etc).’

    Bob: ‘Ik heb genoten van een geweldige training. Mijn ego heeft zich goed gehouden en hebben in de symbolische handen die zij zijn de bal van het ‘ik ben niet goed genoeg’ liefdevol kunnen strelen dit weekend. Dat soort stappen weet jij in de mens naar boven te halen: daarom – voor wat het waard is (“Want wie ben ik?” zegt mijn innerlijke criticus) – mijn hulde en groot respect voor niet alleen je werk-, maar zeker ook je zijnswijze. Het voelt fijn dat even met je te hebben mogen delen en mogen ervaren. Ik had de dag erna direct mooie momenten die ik zonder de inzichten van het weekend, de ervaringen in de faalkunde en de opbrengst uit de theoretische verdieping mezelf niet zou hebben toegestaan.’