‘Als ik moet zingen als anderen, kan ik net zo goed mijn mond houden.’
- Billie Holiday, Amerikaanse jazz zangeres

Personal training: individuele sessies voor het opbouwen van faalkundige conditie

Amber moet er elke dag mooi uitzien. Haar powerpoints moeten perfect zijn vormgegeven. Ze moet altijd aandacht hebben en lief zijn voor haar collega’s. Ze moet minimaal drie keer per week naar de sportschool. Ze moet wijs zijn zonder betweterig over te komen. Ze moet elke dag koken met verse producten. Ze moet zich inzetten voor de maatschappij door naast haar fulltime baan nog vrijwilligerswerk te doen. Ze moet altijd originele cadeautjes hebben op verjaardagen. Haar huis moet perfect zijn opgeruimd voordat er bezoek komt. 

Herken je deze perfectiestress? Je kunt het vaak merken aan een of meerdere van deze alarmbellen:

  1. Je durft geen fouten te maken.
  2. Je stelt te hoge eisen aan jezelf.
  3. Je zoekt veel bevestiging bij anderen.
  4. Je bent bang om door de mand te vallen.

De grote paradox van perfectiestress is dat je het niet kunt veranderen met MOETEN. Jezelf dwingend van alles opleggen, werkt averechts. Snap je het nog? Met MOETEN veranderen, trigger je juist datgene waar deze stress op is gestoeld: dat je niet goed genoeg bent zoals je bent. Perfectiestress hoeft niet weg. Je kunt wel leren er anders mee om te gaan waardoor je er minder last van hebt.

ACT: Acceptance and Commitment Training

De methode van de personal training heet ACT. Dit is een krachtige op mindfulness gebaseerde aanpak die direct resultaat oplevert. Zowel voor op je werk als privé.

Je leert hoe je anders kunt denken en voelen om minder last te hebben van perfectiestress. Je traint vaardigheden waardoor je je open kunt stellen voor je lastige gevoelens en waarmee je je kritische- en dwingende gedachten minder invloed geeft.

ACT is evidence based: uit wetenschappelijk onderzoek en praktijk blijkt dat de aanpak effectief is.

Een personal training is zowel verdiepend als praktisch toepasbaar voor een meer ontspannen (werk)leven. En zoals de naam van de methode ACT je waarschijnlijk al doet vermoeden, we gaan niet eindeloos praten over ervaringen uit het verleden. We gaan vooral veel ‘doen’.

“Door de speelse aanpak met humor voelde ik mij snel op mijn gemak en durfde ik mezelf open te stellen voor lastige gevoelens. Remko leerde mij anders te kijken naar mijn kritische gedachten, waardoor ik deze minder als waarheid ging zien en er nu van een afstand naar kan kijken.”