‘Als ik moet zingen als anderen, kan ik net zo goed mijn mond houden.’
- Billie Holiday, Amerikaanse jazz zangeres

Personal ACT-training voor het verlagen van perfectiestress

Suzanne is vaak bang voor afwijzing als ze niet alles perfect doet. Hierdoor kan ze zich nooit echt ontspannen. Bij haar is ‘goed’ zelden ‘goed genoeg’. Ze werkt zich te vaak een ongezonde slag in de perfecte rondte, omdat ze altijd méér dan het beste van zichzelf moet geven. Dit  streven naar perfectie geeft haar steeds meer stress.

Herken je deze perfectiestress? Dan is een personal ACT-training misschien wat voor jou!

Perfectiestress

Perfectiestress ontstaat als reactie op de angst dat je niet goed genoeg bent, dat je op een dag door de mand zult vallen. Als zelfbescherming doe je meer dan je uiterste best om te voorkomen dat je oordelen, afkeuring of verwijten van anderen krijgt. Het legt een laagje over de angst om niet genoeg te zijn, zodat deze angst niet geactiveerd wordt.

Perfectiestress is uitputtend en niet vol te houden. Als een opgevoerde motor die de auto altijd te hard laat rijden en daarmee te hard laat slijten. Bovendien gaat perfectiestress vaak ten koste van andere dingen die echt belangrijk voor je zijn.

In de personal ACT-training leer je hoe je de last van perfectiestress kunt verlagen.

Wat is ACT?

ACT staat voor: Acceptance and Commitment Therapy. Dit is een vrij nieuwe en krachtige evidence based gedragstherapie die direct resultaat oplevert.

Het helpt mensen om op een flexibele manier om te gaan met de worstelingen van het leven (Acceptance), gecommiteerd aan belangrijke persoonlijke waarden (Commitment).

ACT bestaat uit een effectieve mix van technieken uit westerse en oosterse psychologie en therapievormen. Met als doel psychologische flexibiliteit.

Acceptance and Commitment Training

Wij gebruiken ACT niet als therapievorm, maar als personal training. Je leert technieken om beter om te gaan met perfectiestress, zowel op je werk als privé. Het verschil met therapie is dat we niet eindeloos praten over ervaringen uit het verleden. We doen oefeningen die je helpen om anders om te gaan met lastige gevoelens en gedachten, waardoor je vrijer en veerkrachtiger om kunt gaan met situaties die je perfectiestress opleveren.

Wat leer je?

  • Kritische en dwingende gedachten ontwapenen.
  • Ontspannen omgaan met lastige gevoelens zoals de angst om niet goed genoeg te zijn.
  • Met mildheid en compassie kijken naar de dingen die nog niet meteen lukken.
  • Durven doen wat echt belangrijk voor je is.
  • “Door de speelse aanpak met humor voelde ik mij snel op mijn gemak en durfde ik mezelf open te stellen voor lastige gevoelens. Remko leerde mij anders te kijken naar mijn kritische gedachten, waardoor ik deze minder als waarheid ging zien en er nu van een afstand naar kan kijken.”