'Ik heb dat nog nooit gedaan,
dus ik denk dat ik het wel kan!'
- Pippi Langkous

Masterclass (lezing of training)

Ben jij een Master in falen? Een Masterfaalkundige mag fouten maken, een Masterfaalkundige kan ook fouten maken! Hij blijft ontspannen en leert ervan. Een Master omarmt bovendien de fouten van anderen.

Ben jij een Masterfaalkundige? Of moet je stiekem toch altijd 100%+ presteren van jezelf?

Zet de volgende stap tijdens de Masterclass Faalkunde!

Faalkunde helpt je je volledige potentieel te benutten en meer ontkrampt in het leven te staan. In de masterclass leer je hoe jij en je collega’s een faalkundige mindset aan kunnen nemen, gericht op minder perfectiestress en meer leren en ontwikkelen.

Beleef het in een sprankelende, actieve, grappige en bovenal leerzame sessie. Met heldere theorie, leuke filmpjes, faalfitness en concrete reflecties.


Korte video-impressie

NS, Lars Rook, AGILE IT Manager
‘Ik heb samen met m’n team een evenement georganiseerd bij onze opdrachtgever NS. Dit evenement had als titel “Failure is an Opportunity!?” We hebben Remko gevraagd als keynote spreker. Onze ervaring samengevat in één woord: TOP!
Remko krijgt met zijn enthousiasme en kennis de zaal volledig mee in zijn lezing. Het is entertainment en leerzaam tegelijk. Ik beveel ieder bedrijf Remko aan om een positieve energieke impuls te geven aan een evenement.’

Ministerie van Financiën
‘Het was een inspirerende en leerzame sessie! Saakje heeft bij ons een masterclass gegeven voor 80 man, waarin ze ons 1,5 uur wist te boeien met haar verhaal en leuke interactieve oefeningen. Door het delen van herkenbare en kwetsbare verhalen over zichzelf en anderen, en met aansprekende filmpjes heeft Saakje de juiste sfeer neergezet. Ze heeft daarmee de weg vrij gemaakt voor onze collega’s en management om persoonlijke ervaringen te delen over ‘falen’ en het (mogen) maken van fouten. De boodschap is overgebracht dat niemand feilloos hoeft te zijn en dat struikelen en soms vallen er nu eenmaal bij hoort wanneer je je ontwikkelt.’

Foto: Margot de Heide

Je kunt voor de inhoud van de masterclass kiezen uit deze zes onderdelen:

  1. Positief reageren op fouten
    • Fouten hebben vaak negatieve reacties zoals het schaamtevol wegmoffelen, beschuldigen of bestraffen van de veroorzaker. Dit kan ook anders. In de masterclass leren deelnemers hoe ze positief kunnen reageren op fouten. Zodat mislukkingen nieuwe mogelijkheden kunnen opleveren. De vier pijlers van deze houding zijn:
      • Optimistisch kijken naar tegenslag.
      • Fouten accepteren als feiten.
      • Oordelen uitstellen.
      • Verantwoordelijkheid nemen voor een constructief vervolg.
    • Positief reageren op fouten gaat ook over de kracht van het open zijn over fouten. Over het moedig tentoonstellen van uitglijders en imperfecties. En over de positieve effecten die dat geeft voor een veilige cultuur en omgang met elkaar.
  2. Leren van fouten: de groeimindset
    • Bij een vaste mindset ga je ervan uit dat je leervermogen aangeboren en onveranderbaar is, net als de kleur van je ogen. Je vindt jezelf bijvoorbeeld wel of niet geschikt voor het geven van presentaties. Fouten zijn een bewijs van dit onvermogen. Negatieve feedback op een presentatie kan dan bijvoorbeeld betekenen: ‘Ik kan niet presenteren en ik kan dit ook niet leren’.
    • Met een groeimindset ga je ervan uit dat een deel van je leervermogen is aangeboren en dat een groot deel ook veranderbaar is. Misschien ben je nog geen soepele presentator, maar dat kun je wel worden. Door nieuwe dingen te proberen en uitdagingen aan te gaan. Fouten zijn daarbij leermomenten.
    • Carol Dweck, hoogleraar psychologie van de Stanford University, heeft deze theorie met jarenlang onderzoek ontwikkeld. In de masterclass krijgen deelnemers bij dit onderdeel concrete handvaten om zichzelf en anderen te stimuleren in het aannemen van een groeimindset.
  3.  Trial-and-error opzoeken
    • Dit gaat over ruimte durven nemen om nieuwe dingen te ontdekken. Proberen en daarbij onderuit mogen gaan: trial-and-error. Over het kunnen loslaten van verkrampte perfectie-eisen. Deze houding staat haaks op de verslavende prestatiecultuur waar we in leven. Waarin we denken iets te moeten kunnen voordat we het mogen proberen.
    • Natuurlijk hoef je niet steevast alles maar te proberen of altijd hard te klappen voor iedere fout die je maakt. Deelnemers leren aan de hand van een schema van onderwijskundige Eduardo Briceño welke soorten fouten wel en niet geschikt zijn voor het opzoeken van trial-and-error. Ook leren ze het verschil kennen tussen fouten, falen en mislukkingen en het positieve effect van dit onderscheid op durven proberen.
  4. Perfectiestress
    • Veel mensen gaan gebukt onder perfectionisme terwijl ze zich daar niet bewust van zijn. ‘Want’, hoor je ze dan zeggen, ‘ik ben met mijn hoge lat toch kwaliteit aan het nastreven, daar is toch niets mis mee? Ik ben hartstikke gezond bezig!’ Toch kan perfectionisme als een zware last op het werkleven drukken. Bij de een uit dit zich vooral op slechte dagen, als je toch al ‘niet lekker in je vel zit’. Bij de ander is het dagelijks aanwezig, zelfs met een risico op burn-out. Om meer helderheid te scheppen in de gevaren van perfectionisme bedachten wij een nieuwe term voor de ongezonde en uitputtende kant ervan: perfectiestress.
    • Perfectiestress is een reactie op de angst voor oordelen, afkeuring en verwijten van anderen. En op de dreiging niet goed genoeg gevonden te worden. Om de angst en dreiging te lijf te gaan, staat het hele energiehuishouding op scherp om maar perfecter dan perfect en completer dan compleet te kunnen zijn.
  5. Stressgedachten ontwapenen
    • Een belemmering voor minder perfectiestress en meer durven proberen en falen zijn onze kritische en dwingende stressgedachten. Deelnemers leren de destructieve kracht van deze gedachten te ontwapenen. Een belangrijke tool hiervoor is ‘defuseren’: stressgedachten op afstand zetten.
    • Defuseren is mede ontwikkeld door Steven C. Hayes. Een Amerikaans psycholoog en hoogleraar aan de University of Nevada te Reno. Hij is de grondlegger van de Relational Frame Theory en de methode ACT.
  6. Openstellen voor de angst om niet goed genoeg te zijn
    • De strijd tegen de angst om niet goed genoeg te zijn uit zich in veel te hoge eisen, zoeken naar bevestiging en angst om door de mand te vallen. In dit onderdeel leren deelnemers hoe ze zich van perfectiestress kunnen ontspannen door zich open te stellen voor deze angst. Ongemak verdragen en nieuwsgierig naar zijn naar de angst, ernaartoe bewegen.
    • Deze houding is ook afkomstig uit de hierboven genoemde methode ACT van Steven C. Hayes. Het opstellen voor de angst om niet goed genoeg te zijn maakt mensen flexibel en moedig.


Carol Dweck over haar groeimindset onderzoek.

Bol.com, Leonie van den Hatert, Projectmanager afdeling Design
‘Ik vond de training heel goed en herkenbaar en de groep zeer enthousiast! De interactie was heel goed. Op een humoristische manier kreeg je dingen mee die je aan het denken zette. Ik herken perfectionisme ook bij mezelf en ik ben er door deze training op een andere manier naar gaan kijken. Het heeft me dus veel geholpen!’

Mezzo, Michèle van Vuuren
‘Wat was dat leuk. We leren op een andere manier te kijken naar falen en fouten maken, niet in stress maar in ontspanning. Ook interactief gaan we aan de slag zodat we leren te durven en bij het maken van fouten niet in de stress schieten. Onze trainer Saakje wil ons besmetten met Faalkunde en stelt vragen als ‘waar heb je last van als je een fout maakt? Schuld, schaamte, bang voor kritiek van buiten of van jezelf, niet anderen willen kweten of zelfverwijt en oordelend. Falen gaat over gevoelsbeleving, je kunt falen zonder fouten te maken. Verwachtingen en voorspelbaarheid loslaten, trek het in het neutrale, spreek uit waarmee je rust krijgt voor jezelf. We hebben het over geestelijke lenigheid om verwachtingen en oordelen los te laten. We bespreken stellingen zoals: ‘Een fout is een feit met een negatief oordeel’ en doen interactieve oefeningen zoals ‘faalfitness’ door met foute woorden te smijten en een oefening waarin we elke fout die we maken juist vieren. We bespreken de vaste en de groei mindset en sluiten de workshop af met energie. Dank je wel Saakje!’

Samen Veilig Midden Nederland, Harmke Bergenhenegouwen, Senior Staf Gedragswetenschapper
‘Jeeee, nou, ik zit ook echt na te genieten. Het was nog mooier dan ik had durven hopen…! Echt zo leuk te zien hoe Remko ons over grenzen trok, met een lach, waardoor er werkelijk beweging kwam. Ik vond de opbouw erg goed, fijn dat er af en toe een theorieblokje in zat, pakkende filmpjes en omdat Remko het zelf ook zo leuk vindt komt dat heel snel over. De oefeningen maakten meteen de drempels voelbaar en ook het positieve effect van het durven doen. Ik heb alleen maar goede reacties gehoord en meteen al in de middag merkten we allen heel goed het effect.’

Wijkracht, Jose Boevink
‘Graag wilden wij onze collega’s met informatie, maar vooral ook inspiratie naar huis laten gaan. En na al de nodige informatie kwam Saakje Bakker op het podium.

Het lukte haar fantastisch om iedereen te betrekken. Er werd veel gelachen! Ik vond het knap hoe ze van kleine ervaringsopdrachtjes in duo’s, weer kon terugschakelen naar informatieblokjes of een korte film ter verduidelijking. Ook haar eigen persoonlijke anekdotes maakten het heel herkenbaar en toegankelijk. De boodschap was duidelijk: ‘Hoe durven we fouten te maken?’ De vaste mindset en de groeimindset. En hoe kunnen kleine eenvoudige oefeningen ons het niet alleen laten begrijpen, maar ook voelen. Ik hoorde collega’s zeggen dat ze deze ook zelf (weer meer) gaan inzetten bij groepsbijeenkomsten. Hoe mooi! Een presentatie waar in vele teams over na wordt gesproken en de faalruimte en de durf heeft vergroot. Blij met onze fouten gingen we naar huis.’